מבט למשפט

חוק חוזה הביטוח – פוליסת ביטוח של הרכוש המשותף ומה שבניהם

אחד התנאים החשובים בפוליסות ביטוח מבנה, בכלל זה פוליסות ביטוח בית משותף, הוא הודעה על שינויים בנכס. למה זה חשוב ואיך זה עובד?

מאת: עו"ד בטי קדן (לב)

ככלל, רוכשי פוליסת ביטוח דירות ומבנה נהנים משקט נפשי וגב כלכלי בעת קרות נזק לנכס, כאשר הוא מבוטח. עם זאת, חשוב לדעת כי הלכה למעשה פוליסת הביטוח היא חוזה המתקיים בין בעל הפוליסה, לבין חב' הביטוח, כאשר סוכן/נות הביטוח הם הגופים המתווכים בין הצדדים.

כמו בכל חוזה – לכל פוליסה תנאים משלה ואחת ההתחייבויות החשובות ביותר של ועד הבית שרכש פוליסה לביטוח הרכוש המשותף – היא להודיע לחברת הביטוח, באמצעות הסוכן, על שינויים שחלו בנכס.

דוגמאות לשינויים נפוצים:

  • תמ"א 38
  • הרחבת מרפסת
  • הוספת ממ"ד
  • הוספת תשתיות (לדוגמה: הוספת עמדות טעינה לרכבים חשמליים)

אי הודעה על שינויים כאלה ואחרים עלולה להוביל לאי תשלום מצד חברת הביטוח במקרה של נזק. בנוסף, ישנה חשיבות רבה לעמידה בתנאי המיגון הנדרש וסוג המיגון בפוליסות ביטוח לבתים משותפים.

דוגמאות מעשיות לדרישת מיגון של אחת מחברות הביטוח

  • קבלת אישור תקינות מערכות החשמל במבנה ע"י חשמלאי בודק מוסמך, לאחר בדיקה עדכנית הכוללת לוחות חשמל ורציפות הארקה, ונספח בו יפורטו המכלולים שנבדקו וממצאי הבדיקה, תאריך, חתימה וחותמת החשמלאי.
  • בדיקה תרמוגרפית אחת לשנה בכל לוחות החשמל במבנה באמצעות ספק מוסמך לביצוע בדיקות מסוג זה. הבדיקה מבוצעת במצב העמסת כלל הצרכנים על המערכת. ליקויים שמתגלים מתוקנים באופן מידי תוך ביצוע בדיקה חוזרת עד קבלת אפס ליקויים.
  • אישור המעיד על ביצוע בדיקת אינטגרציה בין מערכות בטיחות אש במבנה ותקינות המערכות, ע"י מהנדס בעל זיקה לתחום.
  • אישור תקינות מערכת הגז ע"י טכנאי חברת גז מורשית.
  • אישור תקינות מערכת הספרינקלרים, אחת לשנה ע"י גורם מוסמך.
  • אישור כיבוי אש מרשויות הכיבוי וטופס אכלוס מהרשות המקומית.

הודעה על שינויים בנכס מבטיחה כיסוי מתאים, וקריאת תנאי הפוליסה מבטיחה הבנה ועמידה בתנאים.

מדוע חשוב שהועד יעבור על תנאי הפוליסה לאחר רכישת הביטוח?

  1. על מנת להבין מה כלול בכיסוי – אילו נזקים מכוסים ואילו לא.
  2. עמידה בתנאים – חלק מהפוליסות דורשות עמידה בתנאים מסוימים כדי להבטיח כיסוי מלא. אי עמידה בתנאים אלו עלולה להוביל לדחיית תביעה ולפיכך – יש להקפיד על מילוי התנאים.
  3. מניעת אי הבנות – הבנה מלאה של תנאי הפוליסה מסייעת למנוע אי הבנות מול חברת הביטוח והסוכן במקרה של תביעה.
  4. שקט נפשי – קריאת התנאים והבנתם מבטיחה כי המבוטחים מודעים לכל הפרטים הקטנים ויודעים למה לצפות במקרה של נזק.

כיצד להודיע על שינויים בנכס?

  1. תקשורת עם הסוכן – פניה לסוכן הביטוח ועדכון על השינויים שבוצע בנכס. הסוכן יוכל לייעץ או לחוות דיעה על הפעולות הנדרשות לעדכון הפוליסה.
  2. פנייה ישירה לחברת הביטוח – אם אין לכם סוכן, ניתן לפנות ישירות לחברת הביטוח ולמסור להם את הפרטים על השינויים. חברות הביטוח מספקות לרוב דרכים נוחות ופשוטות לעדכון המידע, כגון אתר האינטרנט או באמצעות דוא"ל.
  3. שימור תיעוד – חשוב לשמור על כל תיעוד הקשור לשינויים בנכס, כגון קבלות על שיפוצים, תמונות לפני ואחרי, ותוכניות בנייה. תיעוד זה יכול להיות חיוני במקרה של תביעה ביטוחית.

סיבות נוספות המחזקות את החובה להודיע על שינויים בבית המשותף

שינוי בערך הנכס

הערך של הנכס מבוסס על הנתונים שסופקו בזמן רכישת הפוליסה. כל שינוי בנכס, כגון שיפוצים, הוספת חדרים, שדרוג מערכות הבית, או התקנת תשתיות חדשות, משפיע על הערך שלו.
אם הערך עולה ואין עדכון לפוליסה, סכום הכיסוי לא יתאים לערך הנוכחי של הנכס, ועלול להיות חסר במקרה של נזק. עדכון הפוליסה יבטיח כי אתם מכוסים במלוא הערך האמיתי של הנכס.

סיכונים חדשים

שינויים בנכס יכולים להוביל לסיכונים חדשים שלא נלקחו בחשבון בעת רכישת הפוליסה המקורית. למשל, הוספת בריכה, התקנת מערכת חימום חדשה, או שינוי במערכת החשמל, יכולים לשנות את פרופיל הסיכון של הנכס. כך גם צניחת אריחי חיפוי של המעטפת החיצונית של הבניין, שעלולים לגרום נזק.
על ידי עדכון חברת הביטוח ניתן לוודא כי הפוליסה מכסה את כל הסיכונים הפוטנציאליים החדשים ולמנוע מצבים שבהם הנזק אינו מכוסה בשל אי-התאמת הפוליסה למצב החדש.

עמידה בתנאי הפוליסה

חברות הביטוח קובעות תנאים מסוימים לתשלום תביעות, ואחת הדרישות המרכזיות היא הודעה על שינויים מהותיים בנכס. אם המבוטח אינו מודיע על שינויים כאמור, חברת הביטוח יכולה לטעון להפרת תנאי הפוליסה ולסרב לשלם תביעות.
עמידה בתנאי הפוליסה היא הכרחית כדי להבטיח כי הפוליסה תהיה בתוקף וכי כל תביעה תטופל בצורה חלקה וללא בעיות.

ניהול סיכונים אקטיבי

חברות הביטוח מנהלות את סיכוניהן באמצעות התאמת הפוליסות לנסיבות המשתנות של הנכסים המבוטחים.
הודעה על שינויים בנכס מאפשרת לחברת הביטוח לעדכן את הפוליסה בהתאם, ולהעריך את הסיכונים בצורה מדויקת יותר. הדבר מבטיח כי חברת הביטוח תהיה מוכנה להתמודד עם תביעות אפשריות, וגם שהמבוטח יקבל את הכיסוי המלא והמתאים ביותר למצבו.

ביטחון ושקט נפשי

ידיעה שהפוליסה מעודכנת ומתאימה למצב הנכס הנוכחי מעניקה למבוטח ביטחון ושקט נפשי. המבוטח יודע שהוא מוגן בכל מקרה של נזק, ולא יצטרך להתמודד עם בעיות נוספות בעת תביעת הביטוח. זהו אלמנט חשוב במיוחד עבור בעלי בתים שרוצים לדעת שהנכס שלהם מכוסה בצורה הטובה ביותר.

לסיכום

הודעה על שינויים בנכס היא קריטית להבטחת הכיסוי הביטוחי המלא והמתאים ביותר. על ידי עדכון חברת הביטוח / סוכן הביטוח, בזמן אמת, על כל שינוי מהותי בנכס, המבוטחים יכולים לוודא כי הפוליסה שלהם משקפת את המצב הנוכחי של הנכס וכי הם מוגנים בצורה הטובה ביותר.
התהליך הפשוט הזה יכול למנוע בעיות רבות בעת הצורך ולהבטיח כי הנכס שלכם יישאר מוגן, שמור ומבוטח בכיסוי המתאים לאורך זמן.

לצד זאת, חשוב להיות מודעים וערים לתנאים שהציבה חב' הביטוח בפוליסה – חוזה הביטוח – לתשלום הפיצוי הכספי בעת קרות מקרה ביטוח ולדאוג לאישורים המתאימים הנדרשים מידי שנה, כתנאי להמשך הכיסוי הביטוחי במלואו.

עו"ד בטי קדן (לב)

עו"ד בטי קדן (לב)

בעלת תואר LL.B במשפטים. מייעצת, מלווה ומייצגת בדיני חוזים, מקרקעין ובתים משותפים. מתמחה בניהול תביעות אצל המפקחים השיפוטיים (יוצאת משרד המשפטים).

טלפון: 076-5384704 * מייל: betty@bkl-law.com
אתר: bkl-law.com