מהפכת הרכב החשמלי, שלכל הדעות תופסת תאוצה ונפח בכבישי ורחובות ישראל, משפיעה על החיים בבתים משותפים, וזאת רק ההתחלה. למעשה, בשנים הקרובות כל מה שקשור לצריכת החשמל בבניין עתיד להשתנות.
חלק שני של הריאיון עם אמיר ירוחם, מנכ"ל חברת אמפוור אנרגיה מקבוצת דוראל, הפניקס ואמפא, המספקת פתרונות לעידן הרכב החשמלי לארגונים ולבתים משותפים.
בדיוק כמו שזה נשמע, אוגרים אנרגיה המיוצרת באנרגיות מתחדשות או באמצעי ייצור מסורתיים במערכות אגירה המבוססות סוללות לשימוש עתידי.
בהקשר עליו דיברנו בשיחתנו הקודמת, בעולמות הרכב החשמלי, אגירת אנרגיה יכולה לבוא לידי ביטוי בכך, שבשעות היום אוגרים חשמל הדרוש לטעינה של כלי הרכב בבניין לשימוש בשעות הביקוש.
קונספט האגירה הינו בסיסי במהותו, והטכנולוגיה שמאפשרת ליישם אותו זמינה היום ונמצאת בפועל בשימוש בעולמות המסחר והתעשייה. בתחום המגורים אנחנו די בתחילת הדרך ומהפכת הרכב החשמלי צפויה להאיץ את השימוש במערכות לאגירת אנרגיה גם בבתים משותפים ופרטיים.
מלבד הקטנת העומס על רשת החשמל בשעות הביקוש, אגירת אנרגיה בבית משותף יכולה להיות חלופה או גיבוי לגנרטור חירום. עבור המגזר הדתי, אגירת אנרגיה יכולה לפתור הרבה דילמות שקשורות לצריכת חשמל בשבת. אפשר לחשוב על בית משותף עם מתקני ספורט ובריכה שזקוקה לחימום, הפוטנציאל הוא אינסופי.
בגדול, זה הרעיון הכללי. לשם הדברים הולכים. כבר היום בית משותף עם מערכת אגירת אנרגיה יכול לספק בעצמו חלק מצריכת החשמל.
בשלב זה עדיין אי אפשר להבטיח אי-תלות מוחלטת ברשת החשמל, אך בוודאי שמדובר בחיסכון בעלויות החשמל. בעתיד הקרוב נראה יותר ויותר גופים, ביניהם גם בתים משותפים, שחוסכים בעלויות החשמל באמצעות מערכות אגירה עצמאיות או שיתופיות.
מבחינה טכנית, בוודאי. יש כאן היבטים טכניים, משפטיים ומסחריים, אבל זה בהחלט על הפרק. עיקר השיח הוא על מסחר בחשמל מול הרשת המרכזית. כלומר, בית משותף יוכל למכור אנרגיה אגורה למספק החשמל שלו. אבל יש עוד הזדמנויות. הטכנולוגיה מאפשרת הכל.
מה שחשוב, לפי דעתי, בטח בשלב זה של הדברים, הוא אפשרויות החיסכון, שמבחינת ועד הבית והדיירים זה בעצם כסף בכיס.
ניקח דוגמא פשוטה: ועד הבית אוגר אנרגיה בשעות היום כאשר תעריפי החשמל נמוכים (תעריף שפל), ובערב כאשר תעריף החשמל הציבורי גבוה (תעריף שיא) פורקים את האנרגיה האגורה במערכת האגירה במקום לצרוך חשמל מהרשת, ובכך נהנים מהפער במחיר החשמל (ארביטראז' חשמלי).
בעתיד מערכות אלו יוכלו לסייע גם בביקוש לאנרגיה בשעות השיא כשחיבור החשמל של הבניין לא יוכל עוד לעמוד בביקוש.
כלי הרכב החשמליים הם קו פרשת המים בכל הקשור להתנהלות משק החשמל של בתים משותפים.
לא בהכרח. חשוב שתהיה תוכנית במגירה, אבל אין סיבה לבהילות. דווקא בנושא מערכות טעינה מנוהלות לרכב חשמלי בחניון משותף, אנו רואים כי מי שישכיל להתקין מערכת מנוהלת יוכל ליהנות מגמישות המערכת אשר תאפשר ניהול עומסים, אחידות, שירות, סליקה, אחריות וכיוצ"ב.
הנקודה המרכזית אליה אני מכוון היא, שבשוק האגירה נדרש תכנון ואת זה כן כדאי לבצע במהירות, כדי להיות מוכנים להחליט ולצאת לדרך באופן מיידי, כאשר מגיע הזמן הנכון.
הידע, ההבנה והתכנון – אלו הדברים הדחופים, וזה המקום שרוב גדול של ועדי הבתים בישראל נמצא בו כרגע – צריך להתחיל להתכונן.
אני ממליץ לוועדי בתים, במיוחד בתים גדולים עם דירות רבות, לא רק להיערך עם תוכנית תקציבית ותפעולית, אלא גם להתחיל להנחיל את תודעת העידן החדש בקרב בעלי הדירות והדיירים. יהיה הרבה יותר קל לגשת ליישום כאשר הדיירים מודעים למהפכה ומבינים מה נדרש.
הריאיון עם אמיר ירוחם, חלק א': בואו נחשוב על הדייר הנוסף שרוכש רכב חשמלי ויוצר את העומס הנוסף
מוקד לשאלות ולייעוץ בנושא עמדות טעינה לרכב חשמלי: