נזקי מים הם תופעה ידועה בבניני מגורים ומגדלים. הגורמים לנזקי מים יכולים להיות רבים: פיצוץ של צינור דירתי, או של צנרת משותפת, פעולות ניקיון תוך שימוש רשלני במים, פגעי מזג אוויר הפוגשים תקלות איטום, הצטברות של לחות ועוד.
בכל מקרה של נזקי מים, מגורם כזה או אחר (לעתים אף בגלל שילוב של מספר גורמים), יש סכנה לפגיעה במעליות. כאשר מדובר במעליות חדשות (פחות מ-15 שנים) הנזק עלול להיות גדול מאוד.
מדוע מעליות חדשות ניזוקות באופן כה קשה?
לפני כשני עשורים התחוללה מהפכה טכנולוגית בתחום המעליות, שהפכו בפועל למתקנים אלקטרוניים.
מייד ניתן להבין שהרגישות של מתקן אלקטרוני ללחות ומים היא גבוהה הרבה יותר מאשר של מעלית מכנית-חשמלית, ולפיכך עלות הנזקים גדולה יותר כמעט תמיד. יש אפילו מקרים בהם עלות התיקון גבוהה יותר מעלות של מעלית חדשה. בדרך כלל לא ניתן לתקן רכיב אלקטרוני ונדרשת החלפתו.
במעליות מתקדמות יש כרטיסים אלקטרוניים וחיישנים דיגיטליים בכל קומה, כך שנזק משבית עלול להיווצר בכל קומה, בפיר המעלית, ולא רק באזורים מסויימים או בתחתית הפיר. כלומר, תיקון הנזקים נדרש בכל קומה (!!!) בנוסף לפיר המעלית. שלא לדבר על כך שתא המעלית גם הוא בעצם רכיב ממוחשב.
כיצד מטפלים בנזקי מים במעליות?
ראשית יש להפריד בין הטיפול בבעיית המים עצמה – פיצוץ צינור, נזילה, דליפה וכד' – לבין טיפול במעלית ורכיביה אשר ניזוקו.
בכל הקשור למעלית התהליך מורכב מ-4 שלבים:
- בדיקה ובקרת נזקים מקיפה
- תוכנית טיפול/שיקום והערכת מחיר
- אישור וביצוע
- בקרה
מובן כי שלב הבדיקה והערכת הנזקים הוא השלב החשוב ביותר; בדיקה אמינה ומקצועית מבטיחה גם פתרון בטיחותי וגם תמחיר מדויק. שקט נפשי וחיסכון בכסף וזמן.
הפערים עלולים להגיע עד 50%.
תביעת ביטוח בגין נזקי מים שנגרמו למעלית
- יש להבדיל בין הסכם התחזוקה עם חברת המעליות לבין ביטוח למעליות במסגרת פוליסת ביטוח מבנה.
- על מנת להבטיח כיסוי למעליות יש לוודא כי הכיסוי לנזקי צנרת כולל גם נזק נלווה.
- חשוב כי חברת הביטוח תעמיד לרשות ועד הבית מומחה למעליות אשר מכיר ומבין את פעולת המעלית הספציפית אשר ניזוקה.
- עדיף להימנע מהסכם תיקון/שיקום בשיטת פאשולי, שמקשה מאוד על הבקרה של איכות הביצוע. כאמור, במעליות מתקדמות יש חשיבות עצומה לנושא החלפת הרכיבים שניזוקו.
- בסיום העבודה יש לקבל רשימה מלאה ומפורטת של הרכיבים אשר הוחלפו, ולהשוות עם רשימת הרכיבים שצוינו בבדיקה הראשונית.
- חברת המעליות עלולה לטעון כי אין לה אחריות לרכיבים שלא אושרה החלפתם בעקבות הנזק. חוק הביטוח קובע כי כל רכיב שנפגע מכוסה במסגרת התביעה עד 3 שנים ממועד פתיחת התביעה. זה כולל גם רכיבים שלא היו ברשימה הראשונית.
- חברת המעליות רשאית לשלוח סוקר מטעמה. הניסיון מראה כי במקרים רבים סקירה זו כוללת גם רכיבים תקינים שלא נדרשת החלפתם.
נזקי מים למעליות הם אירוע שמחייב התייחסות מאוד רצינית מצד ועד הבית ותשומת לב לפרטים לאורך כל הדרך.
גם במקרים שנראים לכאורה קלים אין להקל ראש.
חשוב לזכור כי נזקי מים הינם תופעה שכיחה בבתים משותפים והפוטנציאל לנזק למעליות הוא גדול וכאמור יקר. כלומר, מומלץ מאוד מאוד לא לוותר על ביטוח מבנה הכולל גם כיסוי לנזקי מים למעליות.
אם חלילה הוחלט לוותר על ביטוח מבנה מומלץ לוועד הבית לתעד זאת בפרוטוקול אסיפת הדיירים על מנת להגן על עצמו מפני תביעה ע"י אחד הדיירים.