מעליות ועוד

מנגנון חילוץ אוטומטי למעליות

גם מעלית תקינה יכולה להיתקע לפתע כתוצאה מהפסקת חשמל. היום כבר לא צריך לחכות לחילוץ.

מאת: שרון ברדה, מומחה למעליות

אתם נוסעים במעלית ולפתע – הפסקת חשמל. המעלית נעצרת. אתם לוחצים על לחצן המצוקה, אולי מדברים עם מוקדן באמצעות מערכת התקשורת, ומחכים לחילוץ.
מצד אחד, אין סיבה מיוחדת לדאגה כי המעלית בסדר גמור אבל היא עומדת כי הפסקת חשמל, מצד שני זה מצב מאוד לא נוח ולא נעים, בין אם אתם לבד במעלית ובין אם בחברת נוסעים נוספים.

ובכן, במעליות מתקדמות, שאין להן חדר מכונות, מצב כזה כבר לא יקרה.

נא להכיר: מנגנון לחילוץ אוטומטי ממעלית

מנגנון חילוץ אוטומטי מאפשר למעלית לנוע גם בעת הפסקת חשמל. כשזה קורה המנגנון מופעל ומביא את המעלית אל התחנה הבאה (הקומה הבאה) שם הדלתות נפתחות כרגיל והנוסעים יכולים לצאת בניחותא.

זה מתרחש מהר, תוך דקות. אין צורך להמתין לצוות חילוץ.

מנגנון החילוץ הינו מערכת חיצונית המותקנת בסמוך ללוח הפיקוד של המעלית. המנגנון כולל מצברים ומפעיל את לוח הפיקוד ואת מערכות העצירה של המעלית כך שהמעלית תוכל לנוע אל הקומה הקרובה, מעל אות מתחת בהתאם לכיוון התנועה.

חלק מהתקן

לתשומת לב: המנגנון לחילוץ אוטומטי מתאים למעליות מסוג MRL, שאין להן חדר מכונות. מעליות אלו מתאימות במיוחד לבניינים גבוהים עד 28 קומות, ולמעשה מהוות היום את הסטנדרט.

במעלית MRL אין צורך בחדר מכונות, שכן המנוע החשמלי של המעלית מותקן על תושבת ייעודית בחלקה העליון של המעלית, סמוך לתקרת הפיר. לוח הפיקוד ממוקם מעל לפתח הכניסה למעלית.

המנגנון לחילוץ אוטומטי נועד אך ורק למקרים הנפוצים של הפסקת חשמל (כאשר המעלית תקינה). הוא לא מיועד למקרים בהם יש תקלה במעלית, שבהם נדרש חילוץ מסורתי בעזרת צוות חילוץ וטכנאים.

החל משנת 2009 הדרישה למנגנון חילוץ אוטומטי בעת הפסקת חשמל היא חלק מהתקן למעליות (2481/0) ודרישת סף בהתקנת מעלית ללא חדר מכונות.

שרון ברדה

מומחה בתחום המעליות עם ניסיון מקצועי של יותר מ-20 שנה. ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי הרכוש בישראל.
טלפון: 050-9444777 * מייל: sharon@hsayl-lift.co.il
אתר: sharonbarda.com