מעלית היא כלי תחבורה. בדומה לרכבת היא נעה במסלול קבוע מראש, במקרה של מעלית מעלה ומטה לאורך פיר המעלית עם עצירות בקומות הנדרשות.
מטבע הדברים, כמו כל כלי תחבורה וכל מתקן, גם במעליות מותקנים מנגנוני בטיחות. בפועל, עפ"י סטטיסטיקה של תאונות, מעליות הן כלי התחבורה הבטוח ביותר בעולם – יותר ממטוסים וכמובן יותר ממכוניות. כלומר, כל מי שנכנס למעלית – ולרבים זה עניין שקורה מספר פעמים ביום – יכול לעשות זאת בראש שקט ובידיעה שהמעלית בנויה עפ"י תקנים מחמירים ומחייבים ונמצאת באופן שוטף תחת פיקוח ובקרה. הסיכון בנסיעה במעלית הוא אפסי.
בעשור האחרון נוספה לתקן הבטיחות גם דרישה להתקנת 'טור תאים' למניעה של סגירת דלתות המעלית.
מהו טור תאים למעלית?
טור תאים – מכונה גם 'דיטקטור' – הוא רכיב אלקטרוני המותקן בדלתות של המעלית לכל גובהן.
טור תאים כולל מספר רב של חיישני תנועה ונפח (עיניים אלקטרוניות) שמזהות מתי דלתות המעלית יכולות להיסגר בבטחה. כלומר, טור תאים מונע סגירה אוטומטית של הדלתות כאשר יש אדם, בעל חיים או חפץ כלשהו במרווח בין הדלתות.
הצורך בתקן להתקנת טור תאים במעליות נולד כתוצאה ממספר רב של פגיעות וחבלות בגוף וברכוש שנגרמו מפגיעת הדלתות בעת סגירתן. בעבר הסתפקו במנגנוני השהייה. כעת, עם הרכיב החדש, הדלתות לא ייסגרו כל עוד נתיב התנועה שלהן אינו פנוי לחלוטין.