מעליות ועוד

טיפול מונע במעלית – קצר ולעניין

מעליות יש לתחזק באופן קבוע כדי לשמור על בטיחות הנוסעים וכדי לחסוך בהוצאות בלאי ותיקונים בעתיד. הבסיס הוא טיפול מונע

מאת: שרון ברדה, מומחה למעליות

רוצים לחסוך כסף בתקציב המעליות של הבניין? "הטריק" הוא פשוט: הקפידו על טיפול מונע שוטף וסדור. זהו ככל הנראה המהלך הבסיסי ביותר להבטחת תקינות המעליות ומניעת תקלות לאורך זמן. כלומר, לחיסכון משמעותי.

מהו טיפול מונע במעלית?

ראשית, חשוב לא להתבלבל בין בדיקה תקופתית, שהיא בפיקוח משרד העבודה ומתבצעת פעמיים בשנה, לבין טיפול מונע שהוא באחריות חברת השירות וצריך להתבצע כ-6 פעמים בשנה.

טיפול מונע נדרש עפ"י חוק. טווח הזמן בין הטיפולים לא יעלה על 10 שבועות (חודשיים וחצי), כאשר במעליות מסחריות טווח הזמן אף קצר יותר (עד 6 שבועות).

מה בודקים?

  • בדיקת דלתות ותקינות מגעי דלתות
  • בדיקת חדר מכונות (במעליות MRL אין חדר מכונות)
  • ניקוי מכלולים
  • ניקוי פיר המעלית – לוודא שאין חומרים מתלקחים (כולל נייר ושמנים)
  • בדיקה חזותית של אמצעי הבטיחות
  • בדיקת מערכות חירום – חייגן תקשורת, חילוץ אוטומטי
  • החלפת חלקים עם בלאי מואץ
  • שימון מסלולים (במעליות MRL מיכלי השימון נמצאים על גג המעלית)

פרטי הבדיקה צריכים להתאים לסוג ולמבנה המעלית. לדוגמא: בתא מעלית שנע על גלגלים ולא על מובילים אין לסוך שמן, הגורם לבלאי של הגלגלים.
מובן כי את הבדיקה מבצע טכנאי מורשה שמכיר את המעליות.

ביצוע בדיקות מונעות הוא חלק מחוזה השירות עם חברת המעליות, חוזה שהוא חובה חוקית בישראל. חברת המעליות שמבצעת את הטיפול המונע נדרשת לספק דו"ח בדיקה מסודר לוועד הבית או לחברת הניהול.

שרון ברדה

מומחה בתחום המעליות עם ניסיון מקצועי של יותר מ-20 שנה. ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי הרכוש בישראל.
טלפון: 050-9444777 * מייל: sharon@hsayl-lift.co.il
אתר: sharonbarda.com