מעליות ועוד | שרון ברדה

הכבלים שמחזיקים את המעלית

מעליות כבלים קיימות כבר מאות שנים, אך מעליות כבלים עם מנגנון בטיחות, שיכולות לטפס עשרות קומות, קיימות פחות מ-200 שנה. מה מחזיק את כל זה?
מנגנון הרמה – כבלי מעלית

משמח מאוד לראות כי הכתבות בנושאי מעליות מעניינות אתכם. אנחנו רואים את זה בנתוני הצפייה בכתבות ובשאלות שמגיעות אלינו.

מטען כבד של שאלות עוסק בנושא הכבלים שמחזיקים את המעלית בתנועה למעלה ולמטה. נושא נוסף שזוכה להתעניינות רבה, וכבר עסקנו בו כאן במידעון, הוא נושא הבטיחות. שני הדברים כמובן קשורים זה לזה – איך הכבלים מחזיקים את המעלית?

רקע: מעליות מתיחה ומעליות הידראוליות

קיימים שני סוגים של מעליות, כאלה שנמשכות ע"י כבלים וכאלה שנדחפות ע"י מנגנון הידראולי. המעליות ההידראוליות הקדימו את מעליות הכבלים, אך כיום הן בשימוש מועט, בדרך כלל בבניינים נמוכים עד 6 קומות, או במבני תעשייה.

רוב גדול של המעליות בעולם הן מעליות מתיחה, בהן משתמשים בכבלים להנעת המעלית. הן מוכרות יותר בשם 'מעליות חשמליות' שכן כיום תנועת המעלית התלויה על הכבלים נעזרת במנוע חשמלי.
למעליות אלו אין למעשה מגבלת גובה, כלומר בזכות המצאת מעלית המתיחה ע"י אלישע אוטיס, בשנת 1852, התאפשרה הבנייה לגובה והתפתחות הערים הגדולות כמו ניו-יורק, הונג-קונג ואחרות.

ההמצאה של אלישע אוטיס כללה את שני האלמנטים עליהם דיברנו קודם – שימוש בכבלים להנעת המעלית בין הקומות, ומנגנון בטיחות שמונע את נפילת המעלית אם חלילה הכבלים נקרעים.
אלישע אוטיס, שבהמשך הקים את חברת המעליות הגלובאלית הנושאת את שמו, הציג את ההמצאה שלו מול קהל נלהב. ההצגה כללה גם הדגמה של מנגנון הבטיחות, כאשר הכבל נקרע. את ההדגמה הוא ביצע על עצמו.

הרבה שכלולים עברו על תעשיית המעליות שמספקת היום מעליות מהירות מאוד שנעות על פני עשרות ומאות קומות בבטיחות מירבית – המעלית היא כלי התחבורה הבטוח ביותר בעולם – אך העיקרון של אוטיס המבוסס על כבלים שמחזיקים את תא המעלית מצד אחד ואת משקולת האיזון מצד שני נשמר עד היום גם במעליות המשוכללות.

בזכות המצאת מעלית המתיחה ע"י אלישע אוטיס, בשנת 1852, התאפשרה הבנייה לגובה והתפתחות הערים הגדולות כמו ניו-יורק, הונג-קונג ואחרות

בואו נדבר על הכבלים

בכל מעלית יש שניים או שלושה כבלים שמחזיקים יחד את תא הנוסעים ואת משקולת האיזון. עפ"י התקן כל אחד מהכבלים צריך להיות מסוגל לשאת במעמסה כולה לבדו במקרה של תקלה בכבלים האחרים.

הכבלים עשויים מפלדה, בצורת תילי פלדה מלופפים או שרשראות פלדה. הליפוף של תילי הפלדה יכול להיות סביב ליבת פלדה או ליבת פשתן הספוגה בשמן מיוחד. הקוטר של כל כבל לא יפחת מ-8 מ"מ.

החוזק של הכבלים נמדד ביחידות ניוטון שמתייחסות למסה בתנועה ומייצגות את העומס בו יכול הכבל לעמוד. כמובן שיש סטנדרטים קובעים. לדוגמא: הכבלים בכל מעלית יהיו בחוזק אחיד של לפחות 1,570 ניוטון. זה בטח לא אומר לכם הרבה, אבל מה שחשוב הוא שיש קריטריונים מחייבים.

אחד מהדברים המחייבים הוא כמובן בדיקה שוטפת של הכבלים, המנוע החשמלי, לוח הפיקוד וכל המכלולים כחלק מבקרה התקופתית של כל מעלית, הנדרשת עפ"י חוק.

ככלל, אורך החיים של כבלי מעלית הוא כ-15 שנים. במעליות מהירות בהן הכבלים עוברים תהליך של מעבר בין גלגלים נוספים, או חיכוך יתר, אורך החיים 5-8 שנים. במעליות ללא חדר מעלית, בהן הכבלים הם בתלייה כפולה ועוברים בין גלגלים המצויים על גג התא ו/או על משקלות האיזון, אורך החיים של הכבלים הוא 3-7 שנים.

***
שרון ברדה

שרון ברדה

מומחה בתחום המעליות עם ניסיון מקצועי של יותר מ-20 שנה. ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי הרכוש בישראל.

טלפון: 050-9444777 * מייל: sharon@hsayl-lift.co.il
אתר: sharonbarda.com

אולי יעניין אותך גם

תיעוד – רציפות ועד בית
איך מערכת Ding עוזרת לוועד לשמור על רציפות?
עזיבה של חבר ועד בית עלולה לגרום לבעיות ולנזקים כתוצאה משבירת הרציפות. במערכת Ding הרציפות...
אוורור במעליות
אוורור במעלית – מאוור, מפוח או מזגן?
התקן אוורור במעלית הוא הכרחי, ודאי בימים החמים של הקיץ הישראלי. איזה פתרון אוורור מתאים...
טיפול בבעיות רטיבות
בעיות רטיבות ואיתור נזילות
איך מונעים בעיות של רטיבות ומה עושים כדי לטפל בהן לפני שהן הופכות לפרויקט עם...
מתחם מגורים
"בחזון שלי אנחנו נהיה חברת בוטיק גם אם נכפיל ונשלש את מספר הבניינים והדיירים"
שיחה קצרה עם רותי שוסטר, מנכ"ל חברת שוסטר ניהול ואחזקת מבנים
פסק דין רכוש משותף
מחסן שהפך לדירה וחניה שהפכה לחצר
פסק דין העוסק בסכסוך שכנים מבהיר שוב את הכללים בכל הנוגע לשימוש ושינויים ברכוש משותף...
סיכונים ועסקים
אם אין כיסוי ביטוחי, את מי לדעתכם יתבעו?
כמה חשוב שיהיה ביטוח אתם ודאי יודעים, אלא שלא פחות חשוב זה לבדוק אותו מפעם...

לקבלת הצעת מחיר

נגישות