מעליות ועוד

חייגן תקשורת למעלית – דרישת חוק

מה הדרישות מחייגן תקשורת? ממה כדאי להימנע? ממה חשוב להיזהר? מדריך מהיר לתקשורת בין תאי מעליות למוקדי חירום

מאת: שרון ברדה, מומחה למעליות

התקן למעליות בישראל, שנכנס לתוקף לפני כ-10 שנים, קובע כי בכל מעלית חדשה יותקן חייגן תקשורת, רכיב טכנולוגי שמכונה לעתים קרובות, בטעות, 'אינטרקום למעלית'.
בפועל מדובר בקו טלפון ייעודי (למשל, קו 'בזק') שמחבר את תא המעלית ישירות אל מוקד החירום של חברת המעליות בלחיצה אחת ארוכה על כפתור החייגן.

למה צריך חייגן תקשורת במעלית?

הצורך בתקשורת מיידית, דו-כיוונית ויציבה בין הנוסעים בתא של מעלית לבין מוקד שירות כלשהו הוא מובן מאליו. כולם חושבים מן הסתם על מקרים של תאונות, אך מעלית היא אמצעי התחבורה הבטוח ביותר בעולם, ובפועל מדובר בעיקר למקרי תקלה, שגם אם אינם נעימים ולעתים ממושכים, הם אינם מסכני חיים.

לקיומו של רכיב תקשורת בתא המעלית יש גם אפקט פסיכולוגי על הנוסעים. עצם נוכחותו מעניקה תחושת ביטחון ומונעת חששות מהשימוש במעליות.

כמו בישראל, גם במדינות רבות אחרות התקנת אמצעי תקשורת בתאי מעליות הינה חובה עפ"י חוק.

איך עובד חייגן תקשורת במעלית?

חייגן תקשורת במעלית הוא למעשה קו טלפון המיועד אך ורק לשימוש זה – תקשורת בין תא מעלית מסוים לבין מוקד מסוים. מקובל ועדיף להשתמש בטלפון 'קווי' אך ניתן גם להשתמש גם בתשתיות סלולאריות.

כאשר נוסע לוחץ על כפתור החירום בחייגן, המערכת מחייגת אוטומטית למרכז הבקרה שנקבע. המערכת מאפשרת שיחה דו-כיוונית כך שניתן לשמוע את הנוסעים ולדבר איתם, מה שמאפשר לקבל מהם מידע ולהנחות אותם בהתאם.

החייגן ניזון מהמתח של קו החיוג. יש חייגנים הדורשים מקור אחד מתח 24 וולט ממקור יציב בתא המעלית, ובמקביל ממקור מתח של יחידת חירום בזמן הפסקת חשמל.

עפ"י החוק אין לעשות בקו הטלפון כל שימוש אחר מלבד התקשורת בין תא המעלית למוקד. כאשר מחליפים מוקד שירות יש לעדכן זאת בחייגן. חשוב לדרוש חייגנים אוניברסאליים שניתנים לתכנות ע"י כל חברת שירות למעליות.

חשוב לבצע בדיקה של החייגן אחת לחודש. הבדיקה מתקיימת ע"י לחיצה ארוכה (לפחות 10 שניות) על כפתור החיוג וניהול שיחה קצרה בין תא המעלית והמוקד. הבדיקה יכולה להתבצע ע"י כל חבר ועד.

חייגן קווי או סלולרי?

הפתרון המועדף הוא חייגן קווי שמספק תקשורת יציבה. חייגנים סלולריים עלולים להוות מכשול בעת הצורך עקב בעיות קליטה בפיר המעלית.

כאשר מתקינים חייגן סלולרי יש לוודא גם התקנה של מגברי תדר לשיפור הקליטה בפיר המעלית. מגברי תדר מונעים בדרך כלל כ-80% מבעיות הקליטה של החייגן הסלולרי.

האם ניתן לחבר מספר מעליות לחייגן אחד?

מבחינה טכנית ניתן לחבר מספר מעליות הפועלות באותו בניין לקו חייגן אחד. זהו אמנם פתרון חסכוני אך עלול להיות מסוכן והוא מנוגד לרוח החוק, שדורש קו ייחודי לכל תא מעלית.

לדוגמא: בעת אירוע בו מספר מעליות אינן מתפקדות – למשל כתוצאה מאירוע מים כללי שמחייב הפסקת חשמל יזומה – יש סכנה כי רק מעלית אחת תוכל ליצור קשר למוקד.

ההמלצה היא חד משמעית, לחבר כל תא מעלית לקו נפרד. כאמור עדיף בטכנולוגיה 'קווית' שמבטיחה יציבות ומינימום בעיות שמע. מדובר, אגב, בפתרון לא יקר במיוחד. בכל מקרה שיקולי הבטיחות קודמים.

***

עלות חייגן, כולל התקנה, נעה בין 2,500 ש"ח לבין 4,500 ש"ח (+מע"מ) בהתאם ליצרן.

שירות מוקד החירום צריך לפעול 24/7 ללא עלות נוספת (יש חברות שדורשות תשלום חודשי, למרות שהן מחויבות לספק את שירות החירום עפ"י חוק, ללא קשר לחוזה השירות למעלית).

החייגן הוא רכוש של הבית המשותף (של הוועד).

שרון ברדה

מומחה בתחום המעליות עם ניסיון מקצועי של יותר מ-20 שנה. ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי הרכוש בישראל.
טלפון: 050-9444777 * מייל: sharon@hsayl-lift.co.il
אתר: sharonbarda.com