שרון ברדה הוא יועץ מומחה מוסמך בתחום המעליות, עם ניסיון של למעלה מ-30 שנה. בשנים האחרונות הוא נושא גם בתואר ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי רכוש בישראל. שוחחנו איתו על ביטוח נזקי מעליות בבתים משותפים.
יועצי מעליות פוגשים את חברי ועד הבית בשלושה מצבים אופייניים, שניים מהם – למרבה הצער – מתרחשים אחרי שנגרם נזק, תפעולי או ביטוחי, והשלישי כאשר מבינים שליווי שוטף יכול למנוע נזקים ולחסוך בעלויות השירות והחלפת החלקים, ולגרום לשיקוף מלא של הטיפול הנדרש במעלית.
צריך להיזהר מהרבה דברים, תכלס מהכל. יש רשימה ארוכה שכוללת גם עניינים שסטטיסטית הם נדירים מאוד. מדובר בחיי אדם.
הנזקים הנפוצים ביותר במעליות הם נזקי מים ונזקי בלאי. גם ענייני חשמל נפוצים מאוד, כאשר יש זיקה בין אירועי בלאי לבין אירועי חשמל לבין אירועי שריפה. העלויות עלולות להגיע לסכומים גבוהים מאוד.
לא בדיוק. ראשית, הביטוח לא מכסה נזקי בלאי. אי אפשר להזניח את המעליות ולצפות שחברת הביטוח תכסה את זה. לא הגיוני שחברת הביטוח תשמש כ"קרן שיפוצים" לבניין.
שנית, חברת הביטוח תבדוק לעומק ולפרטי פרטים את הצעות המחיר לתיקון הנזק. זה בעצם מה שעושה מומחה מעליות מטעמה.
קודם כל חייבים לבדוק שהגורם המתקן את הנזק יודע מה הוא עושה ועומד בדרישות החוק, שהתוכנית לתיקון באמת נותנת מענה לנזק שנגרם, שהציוד מתאים, שהחלפים נכונים, שאין התחכמויות – וכמובן, לבדוק שהמחיר הגיוני ואמין.
מכיוון שמעלית מושבתת גורמת לסבל משמעותי, רצוי שכל התהליך יקרה מהר. הנוכחות של יועץ בתהליך גורמת לכולם להתחדד ולהיות הרבה יותר זריזים. קוראים לזה 'מעליתן' שהינו הסמכות המקצועית הבלעדית והאחראית לתיקון המעלית.
אני חושב שגם האינטרס של ועד הבית ברור, הן בהיבט של אחריות – על השירות לדיירים, לבטיחות וכד' – וגם בהיבט של יעילות. הוועד ודאי רוצה שהמעלית תחזור לכשירות במהרה, ויש ועדים שכבר מזמינים אותנו מטעמם, כדי לקצר עוד יותר את התהליך מול חברת הביטוח. יועץ מעליות שיש לו מוניטין אצל החברות חוסך הרבה זמן וכסף. אנחנו מדברים על פערי עלות של עשרות ומאות אלפי שקלים.
לדיירים זה כדאי כי יועץ בהכרח מבטיח שהעלות תהיה אמינה. זה קריטי כאשר הנזק או הבלאי למעלית נגרם בגלל תקלות צנרת בדירה מסוימת, שכן בעל אותה דירה חשוף לתביעה נגדית בשל הנזק שגרם. כלומר, לכולם כדאי שיהיה יועץ מעליות שידאג למקצועיות ולתקציב. זה נכון בנזקי ביטוח ועוד יותר בנזקי בלאי.
חשוב לי להגיד משהו על חברות הביטוח, שאותן אני מייצג בדרך כלל במקרים האלה; יש להן רצון לשלם כמה שפחות, זה ברור, אבל לא פחות מכך יש להן אינטרס לסגור את התביעה מהר. כל זה כאשר הן בטוחות בכל מה שקשור לצד המקצועי והבטיחותי.
***
אתר האינטרנט של שרון ברדה: https://sharonbarda.com