מבט משפטי

עידן הרכב החשמלי – למנוע את "הג'ונגל" בחניון

פסק דין של המפקחת על המקרקעין בתל-אביב הוא נורת אזהרה מהבהבת לוועדי בתים מרובי דירות
עמדת טעינה לרכב חשמלי בחניון בית משותף

עסקנו בהרחבה ולעומק בנושא של עמדות טעינה לרכב חשמלי בבית המשותף, אבל הדברים מתפתחים במהירות, כמו שהיה צפוי, ולכן יש לעדכן במתרחש. ומה שקרה הוא חשוב ועם פוטנציאל להשפיע מהר וחזק על החיים בבית המשותף.

מדובר בפסק דין שניתן ב-31 באוגוסט 2023 ע"י מפקחת בכירה על רישום מקרקעין בתל-אביב. להזכירכם, מוסד רשם המקרקעין הוא הערכאה המשפטית לענייני בתים משותפים. פסק הדין ניתן למקרה פרטי אך יש לו השלכות על כל הבתים המשותפים בישראל.

תקציר העניין המשפטי

בבית משותף בתל-אביב רכש אחד מבעלי הדירות רכב חשמלי ופעל להתקין עמדת טעינה פרטית, תוך חיבור למערכת החשמל של דירתו. אחד השכנים, שגר בקומה מתחת ומקום החניה שלו נמצא בסמוך, תבע את שכנו ודרש לעצור את הפעילות.

טענות התובעים היו בעיקר בנושא השקיפות של הפעולה, שכרוכה בחציבה הן בשטח פרטי והן בשטח ציבורי, בהקשר של אופן הביצוע, ובפגיעה האסתטית.

המפקחת שדנה בתביעה דחתה את התביעה ופסקה לטובת הנתבעים. במקרה זה לא נפסקו הוצאות משפט וכל צד נדרש לשאת בהוצאות שלו. בפסיקה התייחסה המפקחת להצעת חוק בנושא עמדות טעינה שנמצאת בתהליך חקיקה.

פסק הדין: תל אביב-יפו 639-21 קיי סיגי נ' בסיק תשתש גלי (חפשו במאגר נבו)

מה המשמעויות? למה מדובר בפס"ד דרמטי?

הנימוקים לפסק הדין הם החלק המעניין והחשוב. המפקחת בדקה (כולל סיור בזירה) ומצאה כי כל הפעולות של הנתבעים נעשו כהלכה וכדין, בשקיפות מלאה כלפי הדיירים והוועד, עפ"י דרישות החוק, עפ"י תקנות הבטיחות, ובהתאם לתקנון הבית המשותף. אז איפה הדרמה?

עפ"י פסה"ד כל בעל דירה רשאי להתקין לעצמו עמדת טעינה לרכב חשמלי, ובלבד שהוא עומד בדרישות ובקריטריונים כפי שהם מעוגנים בחקיקה המתגבשת ובתקנות.

בבתים משותפים עם מספר מצומצם של דירות, כמו זה שניצב בלב התביעה הנדונה, זה יכול לעבוד. כל עוד מספר כלי הרכב החשמליים בבניין הוא קטן זה יכול לעבוד.

לכן, פסק הדין הזה הוא איתות אזהרה לוועדי בתים מרובי דירות.

בעל דירה רשאי להתקין לעצמו עמדת טעינה לרכב חשמלי, ובלבד שהוא עומד בדרישות ובקריטריונים כפי שהם מעוגנים בחקיקה המתגבשת ובתקנות

ועד הבית חייב להסדיר את עניין עמדות הטעינה

העתיד ברור והוא כבר כאן – אנחנו בעידן הרכב החשמלי ובשנים הקרובות יהיו יותר ויותר בעלי דירות עם רכב חשמלי אחד או יותר.

אם כל דייר ידאג לעצמו כראות עיניו – תוך הפקדה על החוק ועל הוראות הבטיחות – ייווצר במהרה "ג'ונגל" של חיבורי חשמל, תעלות חיווט, פרויקטי בינוי וחציבה, כאשר לכל בעל דירה יש את הספק שלו לציוד ולשירות. זה חוקי, כאמור, אבל זה גם מתכון לסיבוכים ולסכסוכים.

לתשומת לבכם! פסק הדין מתייחס למקרה בו נעשה שימוש בלוח החשמל הדירתי. כאמור, הדייר עשה שימוש לפי הכללים שנקבעו. במקרה של חיבור ללוח חשמל ציבורי יש לוועד הבית יותר שליטה. הכל מתחיל בתקנון.

שלושה דברים יכול ועד הבית לעשות כדי למנוע את הסיכון:

  • לקבוע בתקנון קריטריונים וסטנדרטים ברורים להתקנת עמדות טעינה
  • לדרוש ממי שמתקין עמדה פרטית בכוחות עצמו להצטייד בביטוח צד ג' מורחב
  • לבחון התקשרות עם חברה שמספקת תשתית כוללת לעמדות טעינה

הדייר הנוסף שרוכש רכב חשמלי ויוצר את העומס הנוסף

אולי יעניין אותך גם

תיעוד – רציפות ועד בית
איך מערכת Ding עוזרת לוועד לשמור על רציפות?
עזיבה של חבר ועד בית עלולה לגרום לבעיות ולנזקים כתוצאה משבירת הרציפות. במערכת Ding הרציפות...
אוורור במעליות
אוורור במעלית – מאוור, מפוח או מזגן?
התקן אוורור במעלית הוא הכרחי, ודאי בימים החמים של הקיץ הישראלי. איזה פתרון אוורור מתאים...
טיפול בבעיות רטיבות
בעיות רטיבות ואיתור נזילות
איך מונעים בעיות של רטיבות ומה עושים כדי לטפל בהן לפני שהן הופכות לפרויקט עם...
מתחם מגורים
"בחזון שלי אנחנו נהיה חברת בוטיק גם אם נכפיל ונשלש את מספר הבניינים והדיירים"
שיחה קצרה עם רותי שוסטר, מנכ"ל חברת שוסטר ניהול ואחזקת מבנים
פסק דין רכוש משותף
מחסן שהפך לדירה וחניה שהפכה לחצר
פסק דין העוסק בסכסוך שכנים מבהיר שוב את הכללים בכל הנוגע לשימוש ושינויים ברכוש משותף...
סיכונים ועסקים
אם אין כיסוי ביטוחי, את מי לדעתכם יתבעו?
כמה חשוב שיהיה ביטוח אתם ודאי יודעים, אלא שלא פחות חשוב זה לבדוק אותו מפעם...

לקבלת הצעת מחיר

נגישות