כולנו מכירים את 'הטסט' שעל כל מכונית לעבור אחת לשנה. כולנו מבינים את הסיבה – בטיחות. לכן פעם בשנה כולנו הולכים לבדוק את האוטו, לסדר מה שצריך – בלמים, צמיגים, חשמל וכל השאר – ועומדים בתור לבדיקת הרישוי השנתית. במעליות זה קורה פעם בחצי שנה, כך עפ"י החוק.
בדיקת בטיחות תקופתית של מעלית
- על הבדיקה להתבצע אחת ל-6 חודשים ע"י בודק מוסמך ע"י משרד העבודה או משרד הכלכלה.
- קיום הבדיקה הוא באחריות ועד הבית.
- הבדיקה היא בנוסף לכל הבדיקות השוטפות והתחזוקה שמבצעת חברת המעליות.
- מטרת הבדיקה היא איתור ומניעה של תקלות בטיחות.
- תסקיר הבדיקה (הדו"ח) מחייב לפעול לתיקון הליקויים תוך 45 ימים.
- הבודק רשאי לקבוע לוח זמנים מקוצר לפי שיקול דעתו.
- תסקיר הבודק נשלח ללקוח (הוועד המזמין), למשרד העבודה, ולמפקחים.
- המפקחים, אליהם מגיעים דו"חות הבדיקה, מבצעים בקרה על הדו"חות, לדוגמא: כדי לגלות תקלות חוזרות שעשויות הצביע על הזנחה מתמשכת.
- מפקח רשאי להוציא צו מנהלי שמחייב טיפול ע"י הוועד תוך 30 ימים (צו שיפור).
- מפקח גם רשאי להשבית מעלית באופן מיידי עקב חשד לתקלות בטיחות (צו בטיחות).
- אי עמידה בדרישות ובתנאי הצווים כרוך בקנסות.
- אי קיום הבדיקה הוא עבירה פלילית.
- אי ביצוע הנחיות הדו"ח הוא עבירה פלילית.
- אי קיום הוראות הצווים הוא עבירה פלילית.
- תיקון הליקויים עפ"י דו"ח הבדיקה הוא באחריות ועד הבית.