משמח מאוד לראות כי הכתבות בנושאי מעליות מעניינות אתכם. אנחנו רואים את זה בנתוני הצפייה בכתבות ובשאלות שמגיעות אלינו.
מטען כבד של שאלות עוסק בנושא הכבלים שמחזיקים את המעלית בתנועה למעלה ולמטה. נושא נוסף שזוכה להתעניינות רבה, וכבר עסקנו בו כאן במידעון, הוא נושא הבטיחות. שני הדברים כמובן קשורים זה לזה – איך הכבלים מחזיקים את המעלית?
רקע: מעליות מתיחה ומעליות הידראוליות
קיימים שני סוגים של מעליות, כאלה שנמשכות ע"י כבלים וכאלה שנדחפות ע"י מנגנון הידראולי. המעליות ההידראוליות הקדימו את מעליות הכבלים, אך כיום הן בשימוש מועט, בדרך כלל בבניינים נמוכים עד 6 קומות, או במבני תעשייה.
רוב גדול של המעליות בעולם הן מעליות מתיחה, בהן משתמשים בכבלים להנעת המעלית. הן מוכרות יותר בשם 'מעליות חשמליות' שכן כיום תנועת המעלית התלויה על הכבלים נעזרת במנוע חשמלי.
למעליות אלו אין למעשה מגבלת גובה, כלומר בזכות המצאת מעלית המתיחה ע"י אלישע אוטיס, בשנת 1852, התאפשרה הבנייה לגובה והתפתחות הערים הגדולות כמו ניו-יורק, הונג-קונג ואחרות.
ההמצאה של אלישע אוטיס כללה את שני האלמנטים עליהם דיברנו קודם – שימוש בכבלים להנעת המעלית בין הקומות, ומנגנון בטיחות שמונע את נפילת המעלית אם חלילה הכבלים נקרעים.
אלישע אוטיס, שבהמשך הקים את חברת המעליות הגלובאלית הנושאת את שמו, הציג את ההמצאה שלו מול קהל נלהב. ההצגה כללה גם הדגמה של מנגנון הבטיחות, כאשר הכבל נקרע. את ההדגמה הוא ביצע על עצמו.
הרבה שכלולים עברו על תעשיית המעליות שמספקת היום מעליות מהירות מאוד שנעות על פני עשרות ומאות קומות בבטיחות מירבית – המעלית היא כלי התחבורה הבטוח ביותר בעולם – אך העיקרון של אוטיס המבוסס על כבלים שמחזיקים את תא המעלית מצד אחד ואת משקולת האיזון מצד שני נשמר עד היום גם במעליות המשוכללות.