מעלית היא כלי תחבורה. בדומה לרכבת היא נעה במסלול קבוע מראש, במקרה של מעלית מעלה ומטה לאורך פיר המעלית עם עצירות בקומות הנדרשות.
מטבע הדברים, כמו כל כלי תחבורה וכל מתקן, גם במעליות מותקנים מנגנוני בטיחות. בפועל, עפ"י סטטיסטיקה של תאונות, מעליות הן כלי התחבורה הבטוח ביותר בעולם – יותר ממטוסים וכמובן יותר ממכוניות. כלומר, כל מי שנכנס למעלית – ולרבים זה עניין שקורה מספר פעמים ביום – יכול לעשות זאת בראש שקט ובידיעה שהמעלית בנויה עפ"י תקנים מחמירים ומחייבים ונמצאת באופן שוטף תחת פיקוח ובקרה. הסיכון בנסיעה במעלית הוא אפסי.
בעשור האחרון נוספה לתקן הבטיחות גם דרישה להתקנת 'טור תאים' למניעה של סגירת דלתות המעלית.
מהו טור תאים למעלית?
טור תאים – מכונה גם 'דיטקטור' – הוא רכיב אלקטרוני המותקן בדלתות של המעלית לכל גובהן.
טור תאים כולל מספר רב של חיישני תנועה ונפח (עיניים אלקטרוניות) שמזהות מתי דלתות המעלית יכולות להיסגר בבטחה. כלומר, טור תאים מונע סגירה אוטומטית של הדלתות כאשר יש אדם, בעל חיים או חפץ כלשהו במרווח בין הדלתות.
הצורך בתקן להתקנת טור תאים במעליות נולד כתוצאה ממספר רב של פגיעות וחבלות בגוף וברכוש שנגרמו מפגיעת הדלתות בעת סגירתן. בעבר הסתפקו במנגנוני השהייה. כעת, עם הרכיב החדש, הדלתות לא ייסגרו כל עוד נתיב התנועה שלהן אינו פנוי לחלוטין.
אל תתפשרו על איכות הטור
רכיב טור תאים הוא רכיב פשוט יחסית הבנוי בטכנולוגיה מוכר ויציבה. באופן כללי התקן האירופי מהווה סטנדרט בפועל.
עפ"י התקן האירופי טור תאים צריך לכלות לכל הפחות 36 עיניים אלקטרוניות לאורך הטור מלמטה למעלה. אורך החיים של טור תאים איכותי הוא 15 שנים ויותר.
לאחרונה נפוצים בשוק רכיבים לא תקניים עם מספר מופחת של עיניים אלקטרוניות. רכיבים אלו זולים יותר אך אינם עומדים בתקן האירופי, אינם פועלים כראוי, מחזיקים מעמד כ-5 שנים בלבד, ומומלץ לא להשתמש בהם.
המלצות לוועד הבית
- ודאו שבכל המעליות בבניין מותקן טור תאים המותאם לתקן האירופי
- ודאו כי חברת המעליות כוללת את טור התאים בבדיקות התקופתיות של המעלית