מעליות ועוד

שיפוץ מעלית, פרויקט בלתי נמנע

שיפוץ של מעלית בבית משותף נדרש אחת למספר שנים וכולל החלפה של מכלול מרכזי אחד או יותר. איך להבטיח פרויקט מדויק וחסכוני?

מאת: שרון ברדה, מומחה למעליות

כל מעלית מיועדת לעבודה אינטנסיבית לאורך שנים. אורך החיים של מעלית הוא בין 20 ל-30 שנים, בהתאם לסוג המעלית, העומסים, תדירות השימוש והקילומטראז'. כלומר, בפועל אחת למספר שנים כדאי לשקול שיפוץ במעלית. לא תמיד צריך ליישם אותו מיידית, אבל כדאי לחשוב על זה. לעיתים קרובות נדרש שיפוץ חלקי בלבד של המעלית.

איך מגדירים שיפוץ מעלית?

במעליות, כמו בכל מתקן שמשלב מכניקה ואלקטרוניקה ונמצא בתנועה מתמדת, יש תקלות. לפעמים אפילו מעליות חדשות חוות תקלות. כאשר יש תקלה נדרש תיקון. מתי נדרש שיפוץ?

שיפוץ הוא בפועל מהלך מקיף שכולל החלפה של מכלולים במעלית. מהלך כזה נדרש כאשר בקרה שוטפת מזהה צורך, בדרך כלל בטיחותי, או בחלוף זמן כתוצאה מבלאי טבעי. במעליות שמטופלות באופן שוטף ומתוחזקות היטב טווח הזמן לשיפוץ הוא כמובן ארוך יותר, אך בסופו של דבר כל מעלית תגיע לשיפוץ.

מצבים שעשויים להוביל לפרויקט של שיפוץ מעלית:

  • התיישנות – נדרשת החלפה של מכלולים מרכזיים (בפועל, מודרניזציה של המעלית)
  • החלפת מכלול מרכזי (שמחייבת התאמת מכלולים נוספים)
  • רצף תקלות

מקרה לדוגמא: שרשרת מכלולים

בניגוד לשיפוץ כתוצאה מהתיישנות המכלולים במעלית, שהוא תהליך טבעי, או שיפוץ כתוצאה מרצף תקלות שעלול להעיד על בעיה יסודית במעלית, שהם עניינים ברורים מתוך עצמם, העניין של שרשרת מכלולים עשוי להיות פחות מובן מאליו. מדוע יש להחליף מכלול נוסף כאשר מחליפים מכלול אחד?

נשתמש בדוגמא מהחיים כדי להסביר את המצב הנדון:

במעליות ישנות, שכנראה יגיעו לשיפוץ בטווח הקרוב, לוח הפיקוד ומכונת ההרמה הם שני מכלולים מסוג של מהירות אחת – נסיעה ועצירה "במכה" כאשר במנוע מנוצל סליל אחד בלבד.
לעומת זאת, לוחות הפיקוד החדשים ומכונות ההרמה המתקדמות מותאמים לשתי מהירויות. לפיכך, כאשר מחליפים מכונת הרמה ישנה חייבים להחליף גם את לוח הפיקוד, אפילו אם הוא לכשעצמו תקין, ולהיפך.

שיפוץ מעלית מחייב בקרה קפדנית

  • בסיום החלפת מכלול אחד יש לקיים בדיקה של משרד העבודה
  • בהחלפה של 3 מכלולים ויותר יש לבצע בדיקה של מכון התקנים
  • בדיקת בטיחות ע"י גוף חיצוני הינה חובה. אין להפעיל מעלית לפני אישור הבודק

מה לבדוק לפני שמחליפים מכלול במעלית?

  • האם קיים מכלול זהה/דומה שהורכב במעלית זהה?
  • מהי האחריות למוצר?
  • האם המוצר משווק בבלעדיות או ע"י מספר ספקים מתחרים?
  • האם יש יבואן רשמי?

רגע לפני השיפוץ – ייעוץ

היוזמה לשיפוץ מעלית יכולה לבוא מצד חברת השירות למעליות, מתוך המסקנות של בדיקה שגרתית, לפעמים אף מדרישות של דיירים בבניין. בכל מקרה מדובר בפרויקט לא פשוט שיש לו השפעה משמעותית על החיים בבית המשותף.

ועד הבית לא צריך להיכנס לשיפוץ מעלית לבד. כדאי להיעזר בליווי של יועץ מקצועי בלתי תלוי שיסייע לוועד לדעת אם הוא עושה את המעשה הנכון בזמן הנכון ובדרך הנכונה.

  • האם הדרישה לשיפוץ המעלית היא מוצדקת?
  • האם הפתרון המוצע מתאים ואיכותי?
  • האם המחיר הוגן וסביר?
  • האם הביצוע מקצועי ובטיחותי?
  • האם הבדיקות נעשו כהלכה?

***

ועד הבית (או חברת הניהול) צריך לקחת בחשבון שפרויקט שיפוץ מעלית יגיע במוקדם או במאוחר. זה בלתי נמנע. לכן, כדאי להכיר את הדברים ולהיות מוכנים כדי לבצע את הפרויקט בזמן ובאופן החסכוני ביותר.

מובן כי טיפול שוטף, תחזוקה איכותית ותיעוד של הפעילות יסייעו לכם בבוא העת גם לתכנן פרויקט הדוק וגם לבצע אותו במהירות ובמחיר הוגן.

שרון ברדה

מומחה בתחום המעליות עם ניסיון מקצועי של יותר מ-20 שנה. ראש ענף מעליות ושינוע בארגון שמאי הרכוש בישראל.
טלפון: 050-9444777 * מייל: sharon@hsayl-lift.co.il
אתר: sharonbarda.com