שמש שמש

מים חמים – למי זה מגיע?

מערכות סולאריות משתמשות במים כדי לחמם את המים בדירות. איך זה עובד, מהן התקלות הנפוצות ואיך ניתן למנוע אותן?

מאת: קובי דדבייב, מומחה למערכות סולאריות

במדינה כמו ישראל, שהיא שטופת שמש בחלקים גדולים של השנה, כולל בחורף, הבחירה בחימום מים באמצעות מערכות סולאריות היא, על פניו, בחירה קלה שמבטיחה גם מים חמים וגם חיסכון.

אלא שכמו כל דבר בבית משותף, הדברים אינם לגמרי פשוטים. בואו נראה…

איך עובדת מערכת סולארית?

מערכת סולארית היא מערכת סגורה שמשתמשת במים שבתוכה כדי לחמם את המים בהם אנחנו משתמשים בבית. המים שבתוך המערכת מתחממים באמצעות קולטי השמש שנמצאים על הגג, מים חמים זורמים ‏באמצעות משאבה אל הבתים, ושם מחממים את המים שבתוך הדוד, המים איתם אנחנו מתקלחים.

הוויסות של חום המים במערכת נעשה באמצעות ‏תרמוסטט ‏דיפרנציאלי ושני ‏חיישנים ‏שאחראים למדוד את ‏הפרשי הטמפרטורות של המים במערכת. לפי חום המים מופעלת משאבת סחרור שמזרימה את ‏המים החמים ‏לדוודים ‏שנמצאים בתוך הדירות.

רכיבי המערכת: קולטי שמש (בהתאם למספר הדירות שמחוברות למערכת), צנרת פלדה בגג ‏וגם צנרת ‏שעוברת בין הקומות, תרמוסטטים ‏דיפרנציאלי, משאבה סחרור, מיכל ‏להתפשטות, ‏משחרר אוויר אוטומטי.

האם מערכת סולארית היא רכוש משותף?

כל רכיבי המערכת שנמצאים במרחב משותף וגם צנרת ‏שעוברת בין הקומות – למשל, על הגג או ‏במסתורי כביסה – הם רכוש משותף.
דודי המים בכל דירה והצנרת הקשורה אליהם הם רכוש פרטי. לפיכך, הטיפול והתחזוקה של המערכת הסולארית היא באחריות ועד הבית.

לאילו בתים מתאימה מערכת סולארית?

ניתן להתקין מערכת סולארית בכל בניין שיש בו שטח גג מתאים. אלא שכאן הדברים הופכים למורכבים, כי מערכת סולארית יכולה לשרת 9 קומות בלבד. כלומר, בבניינים מעל 9 קומות לא כולם יכולים ליהנות מהיתרון של חימום מים באמצעות השמש – רק 9 הקומות העליונות. בקומות האחרות נדרש פתרון אחר לחימום המים.

הסיבה למגבלה הזאת היא פשוטה: כאשר המים מהקולטים מגיעים לקומות הנמוכות הם מן הסתם מאבדים אנרגיה (כלומר, מתקררים) ובפועל אינם אקטיביים.

השורה התחתונה: בבתים משותפים עד 9 קומות מערכת סולארית מספקת פתרון מלא לכל דיירי הבניין. בבניינים גבוהים יותר נדרשים פתרונות משולבים.

תקלות נפוצות במערכות סולאריות

  • שבר קולטים – תקלה נפוצה שאינה נחשבת לתקלה משביתה. גם קולט סדוק או שבור יכול לעבוד ולחמם את המים באופן תקין. במקרים רבים ניתן לדחות את התיקון למועד הבדיקה השנתית.
  • תקלת חיישנים – מקרה נפוץ שנובע משחיקה, חיבור לא טוב או התקנת חיישן לא איכותי. הפתרון הוא החלפת חיישנים והתקנתם באופן תקין.
  • אובדן גילוון – חלקים רבים של המערכת הסולארית חשופים כל העת לשמש, לרוח ולגשם והגילוון עלול להישחק עם הזמן, במיוחד כאשר בוצעה התקנה אגרסיבית שפוגעת בגילוון מלכתחילה. פגיעה בגילוון עלולה לגרום לסדקים ונזילות, אובדן מים במערכת, ולשורה של בעיות נלוות שעלולות להחמיר על ציר הזמן אם לא מטפלים בהן במהרה.
  • קיטור במערכת – כתוצאה מגורמים שונים המים במערכת הסולארית עלולים להפוך לקיטור. מצב זה גורם לאי אספקת מים חמים לדיירים ועלול לגרום לפיצוץ בצינור של המערכת הסולארית.
  • סתימות – התהליכים בתוך המערכת הסולארית מייצרים לכלוך מסוגים שונים שכמובן עלול לגרם לסתימות, במיוחד באזורי הכניסות של המים לדודים הפרטיים ובסביבת המשאבה.
  • פיצוץ במערכת – הצינורות, מיכלי ההתפשטות ורכיבים נוספים במערכת הסולארית עלולים להחליד להיסדק או להתפוצץ (למעשה, כמו בכל מערכת מים).

תחזוקה שנתית של מערכות סולאריות

מערכת סולארית היא מערכת פשוטה יחסית ויציבה, אך כאמור גם היא חשופה לתקלות שונות. בדיקה ותחזוקה שנתית של המערכת הסולארית היא הכרחית להבטחת פעילותה התקינה לאורך זמן ולמניעת תקלות:

  • שטיפת הקולטים להסרת אבק ולכלוך
  • שטיפה הפוכה של הצנרת מלכלוך ובוצה.
  • בדיקת תקינות החיישנים.
  • בדיקת תקינות המשאבה.
  • החלפת פילטר המשאבה.
  • תיקוני גילוון באמצעות ספריי או צבע מיוחד.
קובי דדבייב שירותי אינסטלציה

קובי דדבייב

קובי שירותי אינסטלציה זמין עבורכם 24 שעות ביממה. ברשותי ניסיון רב במתן שירותי אינסטלציה וטיפול בבעיות מורכבות במיוחד.

טלפון:054-5349322*מייל: aqwaservis@gmail.com
אתר: aquaplumber.co.il